maanantai 11. tammikuuta 2016

Mikä maksoi vuonna 2015?

Viime vuoden aikana pistin kaikki (tai ainakin melkein kaikki) koiramaiset kulut ylös. Veikkaan, että tuolta jotain puuttuukin, tai ihan varmasti puuttuu, mutta en kuollaksenikaan muista, minä kuukautena ollaan joku tietty juttu ostettu ja paljonko se on maksanut. Kuluja kirjatessani Mikä maksaa?-sivulle, päällimmäinen ajatus oli se, että vuodesta on selvitty melko hyvin. Eihän euron tai kahden panostus nameihin ole juuri mitään ja kaksi ja puoli euroa haussa käytettäviin palkkapurkkeihin on ihan pikkusumma.

Niin vai oliko sittenkään...


Kokonaissumma 2 327,29€ kyllä pöyristyttää, ja kun otetaan huomioon ne kulut, jotka olen unohtanut, pyöritään kahdessa ja puolessa tonnissa suunnilleen. Ei niihin noin paljon voinut upota! Enkä mä edes uskonut, että mulla on ollut noin paljon rahaa käytettävissä! Suurimmat kuluerät olivat tarvikkeet ja ruoka. Terveyteen meni myös kohtuullisen paljon rahaa, lähinnä Bean steriloinnin takia. Kulutuksen kannalta pahimman kuukauden olen merkannut punaisella ja parhaan vihreällä. Valitettavasti noita korkeamman hintatason kuukausia on hieman enemmän kuin matalamman hintatason...

NOIN PALJON! Etkä ees ostanu koko rahalla herkkuja!
Ruokakustannuksista saisi helposti noin kolmasosan pois, koska äiti haluaa itsepintaisesti ostaa ihmislaatuista jauhelihaa (koska silloin voidaan tarvittaessa käyttää sitä ihmisten ruoanlaittoon. Tilanne on kuitenkin paljon useammin se, että koirien liha on loppu...) ja lihan kustannukset tippuisivat huimasti vaihtamalla koirille tarkoitettuun lihaan. Mutta niin kauan, kun äiti maksaa, saa maksaa ihan rauhassa.

Tarvikkeet. Niin, ne tarvikkeet. Luulin, nimenomaan luulin, olleeni maltillinen. Olisi toisaalta taas mielenkiintoista saada tietää, mikä olisi ollut summa vuosi tai kaksi sitten, koska silloin oikeasti käytin vielä paljon enemmän rahaa tarvikkeisiin... Toisaalta taas panostin vuoden aikana määrän sijaan laatuun ja ostin esimerkiksi Bealle kunnon vetovaljaat yli 50€:lla, kun ihan hyvät olisi saanut puolet halvemmalla.

Harrastuksien kulut ovat toisaalta... korkeat, mutta toisaalta matalat. Pelkkä lappalaiskoiraleiri vie tuosta noin puolet. Alunperin mulla oli hankalaa päättää, otanko koko leiriä mukaan laskelmaan, koska leiristä maksettiin vain majoitus eli käytännössä mun osuus. Lopulta päätin ottaa sen mukaan, koska enhän mä olisi ilman koiria sinne lähtenyt. Muiden harrastuskustannuksia seuranneena omat kustannukseni ovat vähäiset, sillä minulla on käynyt erittäin hyvä tuuri. Täällä reenaa sekä tokoa että hakua ilmaiseksi. Yksi tokokurssi käytiin, kuudelle kerralle kokonaishinta oli huikeat 15€ ja kun täällä päin saa ottaa molemmat koirat samaan hintaan niin mikäs siinä. Joulukuussa vuokrattiin kavereiden kanssa halli ja siitä tuli omaksi osuudeksi 13€, millä saatiin treenata ko. päivänä kokonaiset tunti ja kymmenen minuuttia. En valita harrastusmahdollisuuksista, en.

Ei mua haittaa, et käytit Beaan enemmän, mä oon koira
enkä kato rahaa vaan sun rakkautta.
Ennen kululaskentaa arvioin, että kulut menee noin puoliksi omista rahoista ja jonkun muun rahoista. Lopulliset luvut puoltavat tätä päätelmää, vaikka (Bean steriloinnin johdosta) erityisesti Bean potti muiden maksamana onkin suurempi. Kokonaisuudessaan Beaan upposi enemmän rahaa, yli 1400 euroa, kun taas Rollesta selvittiin vain 900 eurolla. Eroa selittää Bean sterilointi sekä se, että vuoden alussa Bealla oli tarvikkeina kaksi kuppia, kaksi pantaa, valjaat, hihna ja heijastinliivi. Sille tuli siis ostettua esim. häkki, Rollelle ei, koska Rollella on jo.

Ensi vuoden tavoitteisiin kuuluu ehdottomasti tarvikkeet-osuuden pienentäminen ja sieltä sitten rahan siirtäminen esimerkiksi Rollen puuttuviin terveystarkastuksiin sekä harrastuskuluihin. Aion ehdottomasti jatkaa kulujen kirjaamista myös tänä vuonna. Palataan taas vuoden päästä raha-asioihin!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti