keskiviikko 2. joulukuuta 2015

2. Luukku: Kysymyskeskiviikko



Joulukalenterin toinen luukku avautuu meille heitetyn Liebster Award -haasteen myötä. Tämä onkin jo toinen kerta, kun meidät haastettiin mukaan, tällä kertaa Pimeäsade-blogin myötä. Hieman on venynyt tämä vastaaminen, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Kommentoinkin jo Pimeäsateeseen, että uudet kysymykset olivat tosi mukavia ja innolla käynkin tätä toteuttamaan.

Liebster Award -haasteessa siis vastataan haasteen antajan 11 kysymykseen. Minun kai pitäisi myös kehitellä 11 uutta kysymystä ja haastaa 11 uutta blogia, mutta valitettavasti en sitä tee. Mä myönnän suoraan, olen laiska ihminen enkä jaksa tehdä sitä. Se ken haluaa tämän kyseisen haasteen itselleen napata, varmasti löytää jonkun blogin, josta sen saa vapaasti viedä.

1. Jos lemmikkisi olisi pelihahmo missä tahansa pelissä, oli se sitten League of Legends -champion tai Tera-hahmo – saat ihan itse päättää, millainen se olisi – millaisia erityistaitoja sillä olisi, millainen ulkonäko, olisiko se lajiltaan koira vai kenties jokin muu eläinlaji? Ei tarvitse tietää pelaamisesta mitään, mielikuvitus kunniaan!

Nää vois molemmat olla samasta pelistä. Ois sellainen kliseinen poliisi ja rosvo -peli. Bea ois tietenkin se rosvo, koska no houdini. Ja sen erikoistaito olisi luonnollisesti se, että se pääsee oikeasti ulos ihan mistä vain, jälkeäkään jättämättä. En mä tiedä, voisko poliisi ja rosvo toimia koirilla, joten ehkä nää ois sit jotain fantasiaotuksia. Bea olis jotain sellasta, mikä poikkeaa hyvin radikaalisti kaikista muista sen maailman otuksista. Ja luonnollisesti pienikokoinen.

Rolle taas sit olis se poliisi. Sellainen poliisi, joka vain hengailee sielä vanginvartijana ja nukahtaa mitä suurimmalla todennäköisyydellä. Ja koska se sais ite valita, sillä ois joku oikeen ihana mehevä pitsa vieressä kunnon pitsalaatikossa odottamassa – tosin ei kauaa. Se meinaan söis sen. Ja vaikka näyttää siltä, että tää jätkä ei muuten eväänsä heilauta, se todellakin heilauttaa eväänsä, kun alkaa tapahtua. En mä tiedä, voisko se olla erikoistaito, mutta en mä parempaakaan keksi. Ja ulkonäöltään Rolle ois jotain niin keskivertoo sen pelimaailman tyyppiä. Siinä ei ois mitään erikoista, pukeutus kliseisesti ja ois kaikin tavoin ulkonäöltään ihan normaali.

2.Entä millainen lemmikkisi olisi ihmisenä?

Bea olisi tärkeimpiä läheisiään kohtaan erittäin lojaali ja uskollinen. Ja no, kahlekuningas. Ei epäilystäkään. Rolle taas ois sellanen vähän joka seurassa viihtyvä, kohtuullisen hitaasti kaikelle lämpenevä tapaus. Se olis perisuomalainen mies, joka valittais aina vaimolleen, että ruokaa ei oo ikinä valmiina/riittävästi/jotain.

3. Missä koira-asiassa koet kehittyneesi eniten viimeisen kolmen vuoden aikana?

Kolme vuotta sitten mun taitotaso oli käytännössä nollassa, kaiken suhteen. Olin silloin helposti vietävissä, kokeilin monia juttuja ja oikeesti kunnollinen tuuliviiri. Nyt kolmen vuoden aikana mä oon löytänyt jonkinlaisen oman tyylin, oppinut paljon itestäni, oon oppinut luottamaan itteeni ja oon oppinu, miten voin omalla käytökselläni vaikuttaa koiraan. Oon oppinu lukeen koiraa entistä paremmin. Kaiken tän summana oon oppinu muokkaamaan koiran käytöstä eli kouluttamaan koiraa. Onnistu ennenkin joidenkin temppujen opettaminen, mutta nyt oon oppinut hallitsemaan kokonaista pakettia ja löytänyt siihen sellaisen tyylin ja tavat, jotka omaan käteen passaa.

4. Jos sinun tulisi lopettaa kaikki koiraharrastuslajit yhtä lukuunottamatta, minkä jättäisit jäljelle?

Haun. Mietin hetken, olisiko se toko vai haku. Sitten totesin, että toko on vain toko, haussa on kisamuotoisena mukana myös tottisosuus. Haku siis monipuolisuuden takia ja myös siksi, että jos oikeasti haluaa, siitä voi saada muutakin hyötyä kuin aktivointia ja ulkoilua ja tittelirivin.

5. Paljonko rahaa on ok käyttää kuukaudessa koiraharrastuksiin ja koiran hyvinvointiin? Lukuunottamatta esim. akuutteja eläinlääkärireissuja.

Meillä menee ruokintaan herkut sun muut mukaanlukien n. 30-40€ koiraa kohti kuussa. Siitä lähetään. Me ollaan koko vuoden treeneistä maksettu tähän mennessä huikeet 15€, kun käytiin yhellä kurssilla. Meidän perustreenit eli haku ja toko on ilmasia. Kuljetaan kimppakyydeillä, joten ei niihinkään mee rahaa. Meidän harrastaminen on siis käytännössä ilmaista, mutta tiedän, ettei se kaikille sitä ole. Musta on ok laittaa koiraharrastuksiin ihan niin paljon rahaa kuin kullakin on varaa ja tarvetta. Niin kauan, kun harrastetaan koiran ehdoilla eikä ylpeillä sillä, kuinka paljon mikäkin on maksanut, jokainen laittakoon koiriinsa just sen verran rahaa kuin huvittaa.

6. Jos saisit ottaa minkä tahansa värisen koiran (tai muun lemmikin), minkä värinen se olisi?

Brindle. Harmikseni se on epätoivottu väri lapinkoirissa, joten mun on vain tyydyttävä toteamaan, että ei väri koiraa pahenna. Mulle käy ihan minkä värinen koira vaan, tärkeintä on luonne ja terveys.

7. Jos lemmikkisi saisi valita kolme tavaraa mitä ottaa mukaan autiolle saarelle, mitkä ne olisi?

Bea ottais mut (mä en oo tavara, mut se silti ottais mut), pallon ja ehkä ruokaa. Rolle ottais ruokaa, ruokaa ja lisää ruokaa. Okei, jos oletetaan että autio saari on kuumalla vyöhykkeellä, vois Rolle huolia mukaan myös jonkin jäähdytinvempaimen.

8. Flexi - puolesta vai vastaan? Jonkinnäköisten perustelujen kera.

Mun elämäni huonoin päätös oli se, että kaivoin jostain flexin Rollelle silloin, kun se oli pentu. Mä nään flexeissä vaan ja ainoostaan punasta. En oo vielä eläissäni tavannu yhtään, joka olis flexillä saanut aikaseksi hyvän hihnakäytöksen. Puhumattakaan siitä, että itse pyöräilijänä tiedän, että se flexin naru ei näy mihkään eli riski ajaa päälle on suuri. Koirat ei oo omistajiensa hallinnassa, kun ne hiihtää sielä jossain metrien päässä. Läheltä piti -tilanteita on ollut liikaa. Ei oo Rollen hampaat ollu kaukana toisen koiran kurkusta eikä mun pyörän keula puusta. Jos haluaa koiraansa päästää pidemälle, hanki liina tai päästä se vapaaks. Liina laahaa maassa (tai vaihtoehtoisesti näkyy johonkin), jolloin sen yli voi ajaa pyörällä ihan rauhassa satuttamatta itteensä tai koiraansa. Mä sanon aina, että flexillä ja vapaana olemisella on vaan yks ero. Sen koiran pitää olla tasan yhtä hyvin koulutettu, kulki se sitten vapaana tai flexissä, mutta jos se koira jostain syystä päättää vapaana ollessaan lähteä johonkin, se ei tarraudu mihinkään kiinni.

9. Millainen on kirjahyllysi lemmikkiaiheisten kirjojen suhteen?

Lemmikkiaiheisiin kuulunee myös lemmikkiaiheiset romaanit, joten Erin Hunterin tuotannosta mulla on tällä hetkellä kahdeksan teosta. Lisäks löytyy tokokirjoja, Tavoitteena Täysi 10 ja Tie Tottelevaisuusvalioksi. Ihan yleinen koirakirja, Koirien Ensyklopedia, on se The First One, tosin tätä nykyä se taitaa olla enemmän pikkusiskon luettavana (koska mua ärsyttää ne kaikki asiavirheet). Sit on joku randomi Koiran etikettiopat, älkää kysykö. Sekin on huono kirja. Niin, ja löytyyhän sieltä myös lappalaiskoirista kertova Lappalaiskoirat - Iloisesti läsnä.

10. Onko lemmikilläsi "tunnuskappaletta", jos on niin mikä? Jos ei, osaatko kuvitella mikä olisi koirallesi sopiva? Nopeatempoinen duuri -kappale vai kenties jäätävän hidas ja mollissa soitettu.

Rollella on "Puuha Pete", ihan vaan sen takia, että sielä lauletaan Rollesta. Bea on "Ihana valo", koska ne sanat vaan osuu ja uppoo.
11. Mikä yksittäinen sana kuvailee parhaiten koiraasi? Saa perustella tai jättää perustelematta.

Rolle on on-off-nappi. Tätini on itteni lisäks ainoa, joka on nähnyt Rollen arjessa ja hommissa. Kun hän ekaa kertaa näki Rollen hommissa, hän vaan tokas, että "Enpä oo ennen nähny Rollea tollasena, noin totisena. Ihan ku olis eri koira!".

Bea vois olla houdini tai pallofriikki, mutta kuitenkin ehkä vielä enemmän sitä kuvaa laumavietti. Koska vaikka kuinka isäni muuta väittää, mä en hallitse tuota koiraa nameilla. Sillä koiralla on ihan järjetön laumavietti, joka menee kaiken mahdollisen yli. Mä olen sen lauma ja sen maailma kaatuu, jos mä vähänkään oon tyytymätön siihen, mutta toisaalta taas se ratkee riemusta vain kuullessaan sanan "hyvä" ja se juoksee täysiä luokse vain nähdäkseen mun olevan tyytyväinen häneen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti